1. Przyjęcia
Pacjenci przyjmowani są do szpitala w trybie nagłym lub planowym.
Przyjęcie „nagłe” odbywa się bez skierowania ewentualnie ze skierowaniem otrzymanym podczas udzielania pomocy doraźnej.
Przyjęcie „planowe” wymaga pisemnego skierowania wydanego przez lekarza. Następuje w dniu ustalonym wcześniej, według listy oczekujących. W przypadku, gdy przyjmujący pacjenta lekarz dyżurujący stwierdzi, że pojawiły się przeciwwskazania do hospitalizacji, wyznaczana jest inna data.
2. Skierowanie powinno zawierać:
- dane osobowe pacjenta,
- rozpoznanie,
- dane lekarza wystawiającego wraz z numerem prawa do wykonywania zawodu,
- numer umowy z NFZ,
- datę wystawienia.
3. Dokumenty niezbędne podczas przyjęcia „planowego” i nagłego : Pacjent powinien zgłosić się z następującymi dokumentami:
- skierowanie do szpitala,
- dokument potwierdzający tożsamość – dowód osobisty, prawo jazdy lub paszport,
- obcokrajowcowi powinni przedstawiać rodzaj i numer karty pobytu oraz numer identyfikacyjny Unii Europejskiej,
- dokumenty dot. Stanu zdrowia lub wcześniejszych pobytów w szpitalu, np. karta informacyjna z wcześniejszego leczenia szpitalnego, wyniki badań, konsultacji, itp.
Następnie pacjent badany jest przez odpowiedniego lekarza z oddziału, który dokonuje kwalifikacji do leczenia (kwalifikacje do leczenia szpitalnego lub inna decyzja).
Jeśli pacjent zostaje zakwalifikowany do leczenia szpitalnego, powinien potwierdzić ten fakt podpisem na poniższych dokumentach:
- zgodę na hospitalizację,
- oświadczenie o wyrażeniu (bądź nie wyrażeniu) zgody na udzielenie informacji o jego stanie zdrowia, udostępnianie dokumentacji medycznej, wyznaczania osób do kontaktu oraz o poinformowaniu o przysługujących prawach i zapoznaniu się z Kartą Praw Pacjenta.
Po załatwieniu części formalnej, pacjent przebiera się, pozostawia rzeczy w Depozycie lub odzież wierzchnią zabiera rodzina, a następnie w towarzystwie personelu szpitalnego trafia na właściwy oddział.
4. Zgłaszając się do Szpitala pacjent powinien zabrać ze sobą:
- piżamę i kapcie,
- szlafrok,
- bieliznę osobistą,
- ręcznik,
- przybory toaletowe,
- sztućce
UWAGA!
- O kolejności przyjmowania na poszczególne oddziały decyduje kolejność zgłaszania się do Izby Przyjęć, za wyjątkiem osób wymagających szybkiego dokonania procedury przyjęcia.
- W przypadku osób, które nie ukończyły 16 roku życia wszystkie dokumenty podpisywane są przez rodziców bądź prawomocnych opiekunów. Osoby w wieku 16-18 lat podpisują dokumenty wraz z rodzicami bądź prawomocnymi opiekunami. Samodzielnie podpisują dokumenty osoby, które ukończyły 18 lat.
- W przypadku osób chorych psychicznie bądź ubezwłasnowolnionych wymagane są podpisy opiekunów prawnych.
- Brak potwierdzenia uprawniającego do bezpłatnych świadczeń opieki zdrowotnej nie może być powodem odmowy udzielenia świadczenia lub obciążenia kosztami leczenia w stanie nagłym – dokument ten może zostać przedstawiony w innym czasie, ale – jeżeli pacjent jest hospitalizowany – nie później niż 30 dni od dnia rozpoczęcia udzielenia świadczenia.
5. Wypisy
Pacjent jest wypisywany ze szpitala, gdy:
- stan jego zdrowia nie wymaga dalszej hospitalizacji,
- zażąda wypisu sam lub uczyni to w jego imieniu przedstawiciel ustawowy,
- w sposób rażący naruszy regulamin szpitala, a nie zachodzi przy tym obawa, iż wypis może spowodować bezpośrednie niebezpieczeństwo dla jego zdrowia lub życia bądź zdrowia lub życia innym osób.
O wypisie pacjent jest informowany podczas wizyty lekarskiej. Karta informacyjna oraz – ewentualnie – recepty i inne dokumenty – są do odebrania w sekretariacie oddziału.
Pacjent występujący o wypis na własne żądanie zobowiązany jest do złożenia pisemnego oświadczenia w tej sprawie. Fakt ten jest odnotowywany w dokumentacji medycznej.
Pacjenci bez skierowań w stanach życia i nagłego pogorszenia stanu zdrowia przyjmowani są w ramach Szpitalnego oddziału ratunkowego.